Följ vardagen med min lilla familj med allt vad småbarn och varannan vecka liv innebär!

måndag 26 december 2011

God jul!

Pågrund av lite problem med blogger blir julinlägget lite sent men jag passar ändå på att önska en god fortsättning och hoppas att ni också haft en trevlig jul! Vår julmorgon började med grötfrukost och barnen öppnade sina sista presenter på paketkalender, vi tände vårt kalender ljus och lät det brinna ner till den 24:e och öppnade våra gott påsar från farmor! Små påsar med lite julgodis som man får på julaftons morgon är en mysig tradition från P's familj

 Efter frukosten satte vi fart med sista städningen, dukning och maten. Vi dukade långbord i vardagsrummet för att kunna klämma in hela min och P's familj, i köket dukade vi upp vår jul lunch buffé. Med knyt från både mina och P's föräldrar fick vi ett gott, stort julbord bestående av allt från svärmors vörtbröd och Janssons, svärfars köttbullar, min mammas danska currysallad, rullepölse och rågbröd, sill, potatis, rödbetssallad och en massa annat som hör julen till!

Sessan väntade och väntade hela dagen, först på gästerna och sedan på tomten. Hon stod och tittade ut genom fönstret och tänk, så kom han äntligen gåendes runt husknuten, den så efterlängtade tomten! Hon var inte rädd men skeptiskt nyfiken. Tomten fick komma in och sätta sig i soffan och letade fram en hel hög med julklappar till båda barnen. Sessan satt i knät och ville inte krama tomten hej då men en liten handskakning vågade hon sig på och ett tack för alla klapparna. Lilleman fattade inte mycket av vad som pågick, han var nöjd och tyckte att inslagspappret var mest spännande av allt! Barnen fick kanske en miljon julklappar, det var helt sjukt hur många paket som var till sessan! Hon fick massor av fina saker, pyjamas, pärlor, pennor, pysselböcker, en pulka, böcker, spel, leksaker och en massa annat. Lilleman fick bland annat ett babygym, kläder, leksaker och en mobil att hänga över vaggen eller skötbordet.
Vi hade en jätte mysig julaftons dag, kvällen firade jag och P hemma hos mina föräldrar tillsammans med lillemans gammel farmor och farfar, där bjöds det på dansk julmat enligt tradition, fläskstek med karamelliserad potatis, sås och rödkål!

Jag och P öpnade våra julklappar tillsammans på kvällen, av min älskade fick jag en lyxig ansiktsbehandling och av mig fick han ett silver halsband med namnsmycken men barnens person nummer på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar