Följ vardagen med min lilla familj med allt vad småbarn och varannan vecka liv innebär!

tisdag 15 november 2011

Trött mamma

Jag borde kanske börja ta järntabletter igen? Den senaste tiden har jag känt mig så otroligt trött, ni vet en sån där trötthet som man inte kan sova bort? Idag har vi haft trevlig besök av Johanna och hennes jänta, de skiljer ungefär 3 månader mellan barnen, nu är skillnaden enorm men om ett par månader kommer de att växa ikapp varandra. Det var mysigt, vi var ute och gick en sväng, drack en kopp te och kaffe medan barnen sov. Förut brukade vi alltid klippa varandras hår, så nu passade vi på att toppa några slita, torra toppar.
Min mormor ringde mig alldeles nyss, jag gillar verkligen mina morföräldrar och det är så synd att de bor så långt bort! Under graviditeten mailade jag bilder på magen och flög ner till Köpenhamn i sommras, när lilleman föddes kom de upp på besök och nu fortsätter jag att då och då maila bilder på barnen och en och annan rad om hur vi har det. När jag växte upp pratade min mamma danska med mig så nu kan jag fortfarande prata flytande danska - dock måste språk kunskaperna värmas upp innan de är tipp topp. Mina barn kommer nog inte kunna prata danska tyvärr, även om jag gärna skulle vilja det. Man hinner inte prata, man har inte språket i det dagliga talet och man saknar ändå så många små vardagsord. P brukar försöka sig på att prata danska ibland och kan utan problem kommunicera med min danska släkt, och visst är det synd att barnen förmodligen inte kommer kunna göra det när de blir äldre! Ibland pratar jag danska hemma, läser danska böcker för sessan. Hon förstår mycket men ibland säger hon " va sa du, prata på svenska" haha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar