Följ vardagen med min lilla familj med allt vad småbarn och varannan vecka liv innebär!

lördag 24 november 2012

Gris i yoghurt.

- Är det gris i den här mamma? Brukar sessan fråga mig ibland. Hon vet att jag är vegitarian -lakto ovo för att vara exakt- och därför lusläser innehållsförteckningar och tackar nej bär hon bjuder av sitt lördagsgodis.
Hon bryr sig inte nämnvärt själv när jag svarar om det finns gris eller ko i hennes segaråttor men upplyser mig omtänksamt och gärna om att "mamma, du kan ju inte äta köttbullar för det är ju gris i dom".
Hemma knysslar vi inte om vart maten kommer ifrån, att kött är gris, ko eller kyckling som man slaktat och tillagad är liksom ingen hemlis och även fast jag själv inte är kött så påverkar mitt val inte Per eller barnen. Vi äter mycket fisk, qorn och ibland helt vegitariska rätter och när de andra äter kött äter jag qorn. Inget super komplicerat med andra ord!
Idag höll jag dock på att kräkas vid frukostbordet. Av en slump läser jag innehållsförteckningen på Valios fruktyoghurth och den av allt innehåller gelatin! För den som inte vet är gelatin framställt av -oftast gris men det kan också vara nöt- kokad grishud och ben, inte något man just förväntar sig att hitta i sin morgon tallrik!
Kan lugnt säga att vi aldrig mer kommer köpa grisyoghurt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar