Följ vardagen med min lilla familj med allt vad småbarn och varannan vecka liv innebär!

onsdag 14 december 2011

Den heliga modern.

Det stör mig så att vi lever i ett samhälle där vi tjatar och tjatar om jämställdhet. Kvinnor och män på lika villkor för all del men då ska det banne mig gälla på alla plan! När det kommer till både samhällssynen och lagarna som reglerar föräldraskapet så är vi långt ifrån jämställda. Vi lever fortfarande med bilden av mamman som den heliga modern som i alla sammanhang alltid är den bäst lämpade föräldern, även i fall där det är rätt uppenbart att hon inte är det. Vem bestämde att män är mindre kompetenta föräldrar än kvinnor? Diskriminering av kön är olagligt men tydligen är det helt okej att vi behandlar pappor som mindervärdiga föräldrar enbart baserat på vad de har mellan benen. Bara en sådan banal sak som barnbidraget, det är en sak att det automatiskt går in på mammans konto om inget annat anges men att mamman ensam har rätt till barnbidraget, oavsett vem av föräldrarna barnet bor hos är ju rent löjligt. Vi lever inte i ett samhälle där kvinnor inte kan försörja sig och är beroende av bidrag. Varför inte lagstadga att om ett barn bor lika tid hos föräldrarna så delas barnbidraget?
Jag stör mig på att pappor alltid ska försvara sin föräldrar roll medan att 
den anses självklar för mamman. En mamma är inte alltid bäst, det är skrattretande att tro något sådant. En förälderns egenskaper, bra som dåliga beror lika lite på vilket kön vi har som om vi har långt eller kort hår. Det är obetydligt. Det som gör oss till bra föräldrar ligger i hjärtat. 
Det är patetiskt att se mammor dra snyft historien om sig själv, blanda in barnen och få dem att må dåligt bara för att på något sjukt sätt försöka trösta sig själva. Jag ogillar också människor, många gånger tyvärr kvinnor som ena stunden målar upp en bild av sig själva som eviga krigare för att i nästa dra på sig martyrkoftan så fort det passar och istället förvandlas till ett offer!
Jag skulle aldrig få för mig att hävda att jag är en bättre förälder till barnen än vad P är på grund av att jag är mamma! P är precis som många andra pappor en fantastisk förälder, en som gör allt och lite till för sina barn. Som lever och andas kärlek till sina knottar och som aldrig någonsin skulle kunna leva utam dem.
I händelse att vi skulle  skilja oss och tappa huvudet och förmågan att tänka på vad som är bäst för våra barn för att vi är för upptagna med att vara bittra på varandra, har vi  ett avtal mellan oss där det bland annat står att barnen ska bo varannan vecka med sina syskon och barnbidraget delas lika mellan oss. Vi ska fan se till våra barn bästa och inte våra egoistiska känslor. Det tycker jag man är skyldig sina barn!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar