Följ vardagen med min lilla familj med allt vad småbarn och varannan vecka liv innebär!

torsdag 10 november 2011

Rättvist & jämställt?

Något som stör mig en aning är det dubbla budskap man får som bonusförälder från samhället. Juridiskt sett har jag inga anknytningar eller rättigheter gällande min bonusdotter, jag får egentligen inte ens boka en läkartid åt henne, jag får inte hämta henne på dagis utan vårdnadshavarnas medgivande, om jag och P i skulle separera skulle jag inte längre ha någon som helst rätt att få träffa henne, även om vi levt tillsammans som en familj sedan hon var helt liten.
Jag som bonusförälder räknas helt enkelt inte utanför vår familjs fyra väggar, tills det intressant nog kommer till barnomsorgsavgiften! Den räknas på familjens gemensamma inkomst, så helt plötsligt ska jag nu betala förskole avgift för det barn som jag aldrig någonsin, juridiskt sett, har något ansvar över. Vidare går att läsa på Uppsala kommuns hemsida "...Avgift för omsorg i förskola, familjedaghem, flerfamiljsystem och fritidshem beräknas på hushållets gemensamma inkomst före skatt..." och "Har man fler än ett barn i förskoleverksamhet eller i fritidshem ges rabatt på avgiften...För syskon som är folkbokförda på olika adresser gäller inte familjerabatten..."
Det sistnämnda stör mig mest. Ett barn kan bara vara skrivet på en adress, alltså kommer alltid en familj att förlora på det! Om barnet bor lika delar hos sina vårdnadshavarna, så räknas syskonen ändå mer i den familj som barnet är skrivet hos.

Lika knöligt är det med barnbidraget som automatiskt tillfaller mamman. Även om föräldrarna separerar och har barnet lika mycket tid, dvs lika stora utgifter så har mamman ändå rätt att behålla hela barnbidraget. Vill man dela på summan får man ansöka om det hos försäkringskassan men även då (detta måste båda parter dock vara överens om) en överenskommelse görs att dela på barnbidraget har mamman rätt att när som helst dra tillbaka detta och behålla hela summan själv! Familjen där barnet är skrivet kan söka flerbarnstillägg för de syskon som bor där men det kan således inte den andre familjen för syskonen där.

Jag tycker att familjepolitiken är så sjukt förlegad, kärnfamiljen är död, vi lever inte mamma, pappa, barn längre. Ännu värre är reglerna för sk. regnbågsfamiljer (homosexuella pars familjer.) I familjer där föräldrarna är av samma kön kan vara en av dem vara vårdnadshavare, för lesbiska par som gör insemination kan alltså enbart en av dem bli en "riktigt" förälder enligt svensk lag och barnbidraget i dessa familjer tillfaller den förälder som är äldst(!) vilket logik finns det där?
Jag förstår också att det en gång fanns ett tänk bakom dessa regler men idag passar de inte vårt samhälle idag och för de familjekonstilationer som lever i det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar