Följ vardagen med min lilla familj med allt vad småbarn och varannan vecka liv innebär!

torsdag 12 januari 2012

Men hur kom bebisen ut då?

Vi satt och ritade och busade med lillebror när hon plötsligt såg fundersam ut och sa
- Men mamma umpe, när du födde lillebror, hur kom bebisen ut då?
P och jag började skratta lite, något överraskade över frågan som liksom kom från ingenstans. Innan lillebror kom läste vi många syskon böcker och förklarade att när det var dags för bebisen att komma ut fick mamman ont i magen, åkte till sjukhuset och sen kom bebisen ut ur snippan. Sessan var med när jag hade värkar, vi väckte henne mitt i  natten och sa att det var dags att åka till sjukhuset. Hon var väl förberedd och visste att hon skulle få åka till sin bästa kompis och fortsätta sova. I bilen dit hade jag täta värkar som gjorde ont, så jag satt i baksätet bredvid henne och andades så där som man får lära sig på föräldrautbildningen och hon var helt med på noterna att nu skulle det snart komma en bebis!
 Hur som, för att svara på frågan så tog vi fram en föda barn bok med bilder och förklarade på bästa pedagogiska och enklaste sätt hur det gick till. Sessan var nyfiken och nöjd med svaret.
 Vi tycker inte att man ska knussla med sånt, vart bebisar kommer i från eller andra nyfikna frågor om saker som är svåra att förklara. Det är basic barnpsykologi att barn frågar sånt de undrar över och nöjer sig ofta med enkla svar, och är de inte nöjda så frågar de mera. Jag har aldrig förstått mig på en del föräldrar som tycker att det är såååå pinsamt att prata med sina barn om sånt som rör nakenhet, kön och "sex". Det är helt naturliga frågor och svarar man utan krussiduller så har man löst en massa funderingar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar