Följ vardagen med min lilla familj med allt vad småbarn och varannan vecka liv innebär!

tisdag 13 december 2011

Sankta lucia!

Oj vad vi har lussat idag! Vi började morgonen tidigt med luciatåg på sessans förskola, sessan ville vara lucia med en "prinsesskrona med ljus på huvudet" och lillebror kom som pepparkaksgubbe! De äldre barnen lussade för de mindre barnen och deras mammor, pappor och syskon ute på gården. De hade tänt lyktor längs en stig fram till där luciatåget kom och sjöng för oss. Det var mysigt och stämningsfullt där i morgonmörkret.
Efter luciat på förskolan åkte vi till farmors jobb för att överraska henne med vårt mini luciatåg! Det var väldigt uppskattat och vi fick fika med lussebullar. När vi var klara hos farmor lussade vi vidare...

 ...till mormors jobb! Hon blev såklart också både glad och överraskad. Vi fick ännu en kopp kaffe och sessan varm choklad, är det någon dag som man får fika flera gånger så är det på lucia! När jag var liten åkte vi också och lussade för min farmor och farfar, jag tyckte det var så himla mysigt och vill därför gärna föra den traditionen vidare med våra barn.
Sessan ville gärna se ett rikigt luciatåg så efter middagen åkte vi iväg tillsammans med farfar till västmalands - dala nation och såg V-dala kören uppträda i ett traditionellt luciatåg, sessan var så lyckligt! Hon satt på P's axlar och såg hela framträdandet. Lilleman tyckte inte att luciatåget var roligt så länge men lyssnade och jollrade med litegrann. När vi åkte hemåt kände jag bara en så skön må bra känsla i hela kroppen, bara pirr av gladhet. Ofta känns det som att man är så mitt uppe i vardagen att man glömmer bort att känna efter hur det faktiskt känns! Idag är en sådan dag när allt faktiskt känns hur underbart som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar