Följ vardagen med min lilla familj med allt vad småbarn och varannan vecka liv innebär!

måndag 14 november 2011

Drömmar om ett hus

Både jag och P är uppväxta i hus och villa, sedan jag flyttade hemifrån som 17 åring har jag bott i lägenhet och älskat livet i stan med närheten till allt! Men efter att ha skaffat familj och barn började tankarna på att flytta "tillbaka" till hus att komma. Vi bor nu i en 3:a på 80kvm, än så länge har vi den plats vi behöver utan att gå på varandra, barnen skulle kunna dela rum när de blir äldre men det är så mycket mer än egna rum till barnen vi längtar efter. Vi drömmer om hus för vi vill så gärna ha en liten tomt att gå ut på, kunna grilla på sommaren, ha altandörren öppen och låta barnen springa in och ut och leka utan krångel med portar och trapphus. Kunna bjuda in folk och ha gäster utan att tänka på grannarna vid kvällningen, bara ha sitt eget lilla bo! Jag drömmer också om en egen tvättstuga..(normal dröm som 22 åring?)
Tidigare har vi kikat på hus men vi har så smått börjat titta på tomter istället, vilka möjligheter har vi att bygga hus istället? Kruxet med våra husdrömmar är att vi är begränsade i hur långt vi kan flytta. Med tanke på att sessan bor varannan vecka måste avtåndet till dagis och framtida skola vara rimligt eftersom vi ett antal år framöver kommer köra barnen till olika ställen.
Att köpa hus i Uppsala är dyrt, ju längre utanför stan man kommer ju billigare blir det så klart, men samtidigt kommer vi inte kunna flytta hur långt bort som helst pga av ovanstående anledning. Köper man tomt och bygger eget blir det självklart mycket mer jobb, men o andra sidan blir läget, huset och tomten precis som man själv vill ha det.
Det är mycket att tänka på och än så länge är allt bara en stor blandning av drömmar och funderingar.
 Idag beställde jag iaf en hus katalog, jag har suttit och kikat på olika typer av villor, planritningar och prisklasser. Tänk, tänk om vi hade möjlighet att fira jul i ett stort fint hus nästa år! Om det ens är en rimlig tanke vet jag inte, men vi fortsätter att drömma vidare tills vidare...! Någon mer som går i hustankar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar